
De klantvraag:
Ontwerp een cleane webshop waarin de gebruiker gemakkelijk zijn weg kan vinden naar zijn ideale sneaker.
De Uitdagingen
- Het snel en overzichtelijk laten vinden van de ideale sneaker met filters op maat
- Het balanceren van eenvoud en functionaliteit, zodat de webshop clean blijft maar toch alle benodigde informatie bied
- Het optimaliseren van de productdetailpagina’s voor snelle beslissingen (beschikbare maten en kleuren)
- Het combineren van inspiratie (bijvoorbeeld lifestyle-foto’s) met functioneel design zonder dat het rommelig wordt
Specifieke Rol
Conceptontwikkeling
Interaction Design
User Experience
User Interface Design
De ideeën en de oplossing
Op de homepage worden de sneakers gepresenteerd in een omgeving. Hierbij gaat het niet alleen om het product, maar vooral om de sfeer eromheen. Bij Shoes heeft de gebruiker de mogelijkheid om zijn eigen sneaker te configureren. De configuratie bestaat uit het kiezen van verschillende onderdelen van de schoen, zoals kleur, veters en de zool.
Voor de gebruiker die geen gebruik maakt van de configurator zijn er overzichtspagina’s beschikbaar met sneakers. Zoals een traditionele webshop is. Op de overzichtspagina kan de gebruiker verschillende keuzes maken door te filteren om zo zijn zoekopdracht te verfijnen.
Bij het selecteren van een sneaker wordt de gebruiker doorverwezen naar de detailpagina. Deze pagina bestaat uit vier grote afbeeldingen en drie kleine afbeeldingen. De nadruk ligt hierbij op de sneaker zelf en hoe deze er vanuit diverse hoeken uitziet, zodat de gebruiker de details goed kan bekijken.
De kenmerken van de sneaker, zoals de omschrijving en het materiaal, zijn te vinden in een accordeon onder de afbeeldingen. Hoewel er ook tekstuele informatie beschikbaar is, ligt de focus van de detailpagina voornamelijk op de afbeeldingen.