
De klantvraag:
Ontwerp een webshop waar de gebruiker alle evenementen in Nederland in een overzicht kan bekijken en direct zijn tickets kan bestellen.
De Uitdagingen
- Het uitdenken van een goede gebruikersflow voor zowel het bekijken als bestellen van de tickets
- Het vertalen van het papieren eventticket naar een online omgeving.
- Nieuwe designtrends implementeren binnen het design van de webshop.
- Het makkelijk vindbaar maken van evenementen op basis van datum
- Het creëren van een veilige en duidelijke checkout-flow
- Het visueel overzichtelijk presenteren van honderden evenementen met duidelijke hiërarchie
Specifieke Rol
Conceptontwikkeling
Interaction Design
User Experience
User Interface Design
De ideeën en de oplossing
De uitstraling van de webshop is gebaseerd op het klassieke papieren eventticket. Zo’n ticket wordt bij binnenkomst meestal afgescheurd, waardoor je van die kartelrandjes krijgt. Die herkenbare vorm is doorvertaald en verwerkt in verschillende onderdelen, zoals de eventkaarten, de zoekfunctie en de tabbladen.
Door te kiezen voor een opvallende combinatie van zwart met roze oogt de site fris en modern. Samen met de kartelranden en een overzichtelijke ‘Bentobox’-indeling sluit het ontwerp goed aan op de huidige designtrends.
Bezoekers kunnen vanaf de homepage meteen aan de slag. Ze zoeken eenvoudig naar evenementen die ze interessant vinden, filteren op datum of typen een artiest, locatie of evenement in. De resultaten verschijnen direct onder de zoekbalk.
Van daaruit klik je makkelijk door naar een detailpagina met meer info over het event. Denk aan datum, locatie, foto’s en informatie over de artiest. En natuurlijk kun je vanaf daar ook meteen tickets bestellen. Het bestellen van tickets gaat via een overzichtelijk stappenplan met korte en duidelijke uitleg. Zo blijft het overzichtelijk en weet je precies waar je aan toe bent.